Pagina's

28-04-12

Musici hebben ook grote invloed op de samenleving


Kunst en cultuur zijn zaken waar vooral de PVV bang voor blijkt te zijn.
Gelukkig brokkelt die partij steeds verder af.
Over dat feit wil ik het hier dan ook niet hebben.

Wel over de invloed van musici op bijvoorbeeld "onze leiders" en de politiek.

Musici, die niet bang zijn om te zeggen wat ze vinden van de bestaande orde, krijgen het vaak heel moeilijk, omdat bepaalde krachten hen plotseling gaan tegenwerken.

Aan welke musici ik denk?
Aan een drietal in het bijzonder, nl. aan Bob Dylan, Randy Newman en The Dixie Chicks.
Zij hebben luid en duidelijk hun protest laten horen.

The Dixie Chicks

Randy Newman
Bob Dylan



De één misschien wat meer en vaker dan de ander. Maar toch!

Je moet durf hebben om het te doen.

4 opmerkingen:

  1. Er zijn er meer, natuurlijk. Maar musici zijn nooit te beroerd om de barricades op te gaan...;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jan de Stripman. Meer namen wist ik niet zo gauw te bedenken.
    Je hebt gelijk, maar ... ze moeten wel lef hebben!
    Maar dat is natuurlijk overal het geval. :-))
    Zou bijv. Sinead O'Connor ook in dat rijtje passen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinead worstelt vooral met zichzelf naar het schijnt. Ik zou wel Jackson Browne en Bonnie Raitt erbij zetten. Al jaren actief voor allerlei groene en sociale doelen. Maar bijvoorbeeld ook Bruce Springsteen, niet mijn muzikale held, maar zijn laatste cd schijnt behoorlijk politiek te zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jan de Stripman. Wat ik mij herinner over Sinead O'Connor is dat zij een moeilijke jeugd schijnt te hebben gehad en dat zij problemen heeft, of had, met de Roomse kerk (de Paus?).
    Bij het zien van de namen, die jij opnoemt, gaat bij mij geen "speciaal lampje" branden, maar je kunt best gelijk hebben. :-))

    BeantwoordenVerwijderen