Pagina's

13-11-14

Yad Vashem is een synoniem voor erkenning en onderscheiding?

Yad Vashem zegt - net als andere onderscheidingen (als koninklijke, militaire, enz.) - niet veel?

In de Volkskrant (11 november 2014) stond een verhaal over het (op dezelfde dag) verkrijgen van 23 Nederlandse redders van Joodse onderduikers.
Zij werden postuum geëerd als “Rechtvaardigen onder de Volkeren”.

Mijn grootvader en grootmoeder zijn - gelukkig bij hun leven - door Yad Vashem onderscheiden.

De naam van mijn grootmoeder staat nog steeds fout geschreven; dus verkeerd vermeld.
(Al jaren is er geen reactie gekomen op mijn verzoek om de naam van mijn grootmoeder alsnog juist te vermelden; te verbeteren dus.)

Waarom mijn grootouders de onderscheiding wel hebben gekregen, maar mijn ouders NIET, was mij eerst NIET, maar later wel duidelijk.

Wie in de oorlog (WO II) Joodse onderduikers in huis had, kon voor een Yad Vashem-medaille in aanmerking komen als de aanvraag daartoe werd gedaan door een persoon van het Joodse geloof!

Mijn ouders hebben - met gevaar voor eigen leven - onderduikers in huis gehad.

Ook een Joodse onderduiker, maar ze zijn er niet voor geëerd.
(Daar zaten ze ook niet op te wachten, omdat ze daar te bescheiden voor waren, denk ik. Het zou ook best kunnen zijn dat ze dat direct al hebben laten merken, dat zoiets voor hen niet hoefde.)

Als Yad Vashem zegt dat 5351 Nederlanders zijn geëerd als “Rechtvaardigen onder de Volkeren”, dan klopt dat NIET.

Dat aantal is dus onjuist!

1 opmerking:

  1. Aangevuld met:
    "Het zou ook best kunnen zijn dat ze dat al direct hebben laten merken, dat iets dergelijks voor hen niet hoefde."

    BeantwoordenVerwijderen