Pagina's

23-12-14

Regelmatig komt een roodborstje in de tuin, maar ik ben steeds te laat voor een foto!

Als je de zang van een roodborstje hoort, dan is dat meestal een mannetje, las ik.
Ja, meestal, want het bijzondere aan roodborstjes is dat ook het vrouwtje zingt.

Zoals gezegd, bijzonder, want in de vogelwereld komt dat zelden voor!

Jammer genoeg niet mijn foto

Nog een bijzonderheid.

In de herfst vertrekken de meeste roodborstjes naar Zuid-Europa. Om daar te overwinteren. Naar Spanje bijvoorbeeld.
De roodborstjes die je hier dan ziet, komen vooral uit Denemarken en Noorwegen.

In de lente komen "onze" roodborstjes terug, in hun broedgebied, en zijn de Denen en de Noren vertrokken.

Nog een bijzonderheid.

Roodborstjes zijn vechters, echte vechtjassen, omdat zij hun territorium afbakenen en daarbinnen geen soortgenoten dulden.
(Over het algemeen worden elkaars grenzen gerespecteerd.)

Nog een bijzonderheid.

Roodborstjes zijn overwegend insecteneters, maar havermout en meelwormen vinden ze een traktatie, las ik.

Ik vind het roodborstje bijna de mooiste vogel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen