Pagina's

09-01-15

Patriotische Europaër gegen die Islamisierung des Abendlandes ("PEGIDA")

Het is een vreemd gebeuren.
Onbegrijpelijk ook.
Voor mij althans.

"Abendland."
Hoe kom je op zo'n naam!

Ik zoek nog steeds een verklaring voor het bestaan van Pegida, omdat ik niet snap wat er op het ogenblik in Duitsland (o.a. Dresden) gebeurt.

Het willen ontsnappen aan een communistisch regiem (het voormalige DDR) snap ik, maar bijeenkomsten als de laatste tijd in Dresden en de roep “Wir sind das Volk”, snap ik niet.


Er schijnt nauwelijks jeugd te zijn/ mee te doen.

Dat is toch ook vreemd!

In de krant las ik dat slechts 0,1% van de inwoners in de voormalige DDR islamitisch was.
(Dus dat kan het niet zijn, denk ik dan.)

Maar wat is het dan wel?

Is het wat Arnon Grunberg in de krant schreef, dat de Denazifizierung na de oorlog (WO II) in West-Duitsland beter is verlopen dan in Oostenrijk en de DDR, en dat Dresden in het gebied ligt dat ten tijde van de DDR het Tal der Ahnungslosen werd genoemd, omdat de West-Duitse televisie daar niet te zien was?

Dat geloof ik dus niet.

Of is het wat Angela Merkel, die ook uit de voormalige DDR komt, aan de Duitse burgers in haar Nieuwjaarstoespraak heeft gevraagd zich te distantiëren van het anti-islamisme en de vreemdelingenhaat van Pegida?

Ze zou best wel eens gelijk kunnen hebben. 

Of:

Is het Duitse multiculturele model (ook) mislukt?


4 opmerkingen:

  1. Heel simpel: geen werk en het zoeken van zondebokken (om het eigen onheil op af te wenden). Daarbij de snelle groei van extreem rechts na de wende in diezelfde vijver (waar alles tegen bleek te vallen). Verklaring van de koude grond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou best kunnen. Heb ik ook even aan gedacht, maar het is niet te hopen dat dat het is!
      Gaat Italië ook die kant op misschien?

      Verwijderen
  2. Is het dan toch een uiting van racisme, onverdraagzaamheid, extreem rechts?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is een alternatief (Directe Democratie voor Europa) voor Pegida gekomen op de zondag!?

    Het wordt steeds onduidelijker.

    BeantwoordenVerwijderen