Pagina's

15-02-15

Enkel donaties en bijdragen zullen de Stichting Oude Groninger Kerken nauwelijks helpen. Daarom!

Iets meer dan een jaar geleden (op 8-1-2014) ontving ik het volgende bericht (e-mail) op mijn vraag over schade(kosten) voor oude kerkgebouwen door de gaswinning:

Het is inderdaad heel vervelend dat ook onze monumentale kerkgebouwen schade oplopen als gevolg van de huidige wijze van gaswinning. Iedere onnodige schade aan ons cultureel erfgoed is er een te veel.
Er is onze Stichting Oude Groninger Kerken dan ook alles aan gelegen de schade op een goede manier te herstellen. Daarover hebben wij goede afspraken gemaakt met de NAM. Ik kan u ook verzekeren dat alle herstelkosten van de bevingsschade worden vergoed door de NAM, de schade kost ons niets. Uiteraard! Wij hebben toch niet gevraagd om de aardbevingen.
Het is ons doel dat de kerkgebouwen ‘vitaler’ uit deze herstelbeurten komen, ook oudere zwakke plekken worden hersteld. Dat is dan het relatieve voordeel. Wij als bouwkundigen van de Stichting Oude Groninger Kerken houden nauwlettend in de gaten dat dit schadeherstel verantwoord gebeurt.
Ik kan ik u dan ook garanderen dat donaties en bijdragen (van donateurs) beslist niet besteed worden aan herstel van aardbevingsschade. Deze komen volledig ten goede aan restauratie en onderhoud van ons bezit. Het is juist in deze tijd belangrijk dat wij een omvangrijke schare van donateurs hebben. Niet alleen vanwege de broodnodige inkomsten maar zeker ook om met een grote maatschappelijke achterban een krachtige stem te kunnen laten horen, ook bij de aardbevingsproblematiek.

………………………..

[P.S.: Ik ben nog steeds geen donateur geworden, omdat ik denk dat donaties en bijdragen "water naar de zee dragen is" en dat schades aan monumentale kerkgebouwen onherstelbaar kunnen zijn!]



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen