Pagina's

19-07-15

Weet je nog van toen? Grexit!

Hoe is het mogelijk dat Griekenland ooit in de EU heeft kunnen komen.
Dat dat toen wel is gebeurd, daar hebben de kiezers geen invloed op gehad.

De meeste politici hebben toen zitten slapen?
Zalm – ja, de oud-minister van Financiën, VVD’er, de man die bij de DSB-bank is geweest, nu bij de ABN Amro is; ja, die bonusman, lachebek, rare bekkentrekker, linkmiegel en spelletjesman (pinball) – was er toen ook bij.

Nog een keer: Waarom is Griekenland in de EU kunnen komen?
Nooit heb ik ergens een duidelijk antwoord op die vraag kunnen lezen.

Financiële mensen hebben altijd macht gehad. Veel macht. Ondoorzichtige macht ook. Politieke macht. Macht in de financiële wereld ook.

Maar waarom moeten de kiezers, waarom moet ik, steeds opnieuw gaan betalen voor (al jaren bestaand) corrupt en slecht geleid bestuur in Griekenland - nu ook weer - ; voor vriendjespolitiek en belastingontduiking in dat land?

Mijn vraag is: Wie gaat daar eindelijk eens “schoon schip maken”?
De nieuwe regering in dat land?
De EU?

Dan zeg ik:
Eerst zien, dan geloven!

Wat is precies de reden waarom Griekenland in de EU kon blijven?
Loopt Nederland (nog steeds) blindelings achter de VS aan?

Zelf weet ik het niet, maar ik ben bang dat onze regering, de Tweede Kamer en de Eerste Kamer het ook niet weten, maar - wat erger is - ook niet snappen.

Van mij mag het:

Grexit.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen