Pagina's

20-09-15

Te-pieten (Scholeksters) op het platte dak

Op bladzijde 31 van de herfstuitgave van het blad Vogels las ik het interessante verhaaltje van Nico de Haan (een Baardmannetje) over de Scholekster.

Hij schrijft o.a. dat “scholeksters hebben ontdekt dat de daken van flatgebouwen en fabriekshallen verrassend veel lijken op de rivierbeddingen van vroeger. …”

Dat kan ik beamen, want ik herinner mij dat ik jaren geleden eens op het platte dak van de brandweerkazerne aan de Sontweg in Groningen heb gestaan, maar dat ik op een bepaald gedeelte van het platte dak niet mocht komen, omdat daar nesten van scholeksters waren.

Dat vond ik toen, en nu nog steeds, best wel bijzonder.
Maar na het lezen van het verhaal van Nico de Haan is het mij duidelijk geworden.

Hij schrijft: “… Scholeksters voeren hun jongen!En … er komt ook nooit iemand. Geen boer die daar maait, geen vos die tegen de regenpijp opklimt; behalve kraaien en meeuwen dan.”





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen