Pagina's

10-10-15

Motornostalgie (over een "Jawa Twin")

Niet dat ik een motorrijder ben, maar motoren vind ik mooi en leuk om naar te kijken.
Het waarom kan ik eigenlijk niet goed uitleggen.
Dat zal wel met mijn vader te maken hebben, denk ik, want hij had ooit zelf een motor. Een DKW volgens mij.
(De volgende foto heb ik al een keer laten zien:)


Ooit ben ik met hem naar een TT-race bij Assen geweest.
Dat gebeurde op een zaterdagmiddag en we konden toen kijken naar een aantal ronden met motoren in de 500cc-klasse en als sluitstuk de zijspanrace.
(Ook Jawa reed mee op die dag, maar ik weet niet meer in welke klasse.)

Een hele dag gaan kijken en de zaak (een landbouwmechanisatiebedrijf) sluiten dat kon niet volgens mijn vader. "Dat kost te veel", zei hij.

De knecht was ook mee, want ook hij was een motorliefhebber.
(In die tijd was de naam “knecht” heel gewoon. Net als de namen “Zwarte Piet” en “Negerzoenen”.) Of mijn broer ook mee was, weet ik niet.

We woonden vlakbij de Hessenweg, een drukke, belangrijke verkeersweg in die tijd.
(Eigenlijk is dat nog steeds zo, maar de weg is nooit een snelweg geworden, omdat er niet voldoende ruimte voor was.)

In het dorp verderop woonde iemand (een oom van Erben Wennemars) die in Zwolle werkte en die elke werkdag twee keer langs kwam rijden op zijn Jawa Twin.


Wat ik mij ervan herinner: Als hij passeerde was het ZOEF; voorbij was hij!

Het werd heel bijzonder, vond ik, toen de man bij mijn vader kwam werken en naast ons huis kwam wonen.

Het kan raar lopen in de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen