Pagina's

10-11-15

Met een “Locomotief” op de Lemelerberg (Het beloofde korte verhaal: een KV)

   Het woord “vervelen” kenden we niet.
   In de zomervakantie van 1955 gingen Tonnie, een buurjongen, mijn broer, Jaap, en ik op de fiets naar de Lemelerberg.
   Mijn broer zou op mijn fiets gaan, omdat zijn fiets stuk was, en ik op de sportfiets van mijn moeder, een “Locomotief”. Haar fiets moest ongezien uit de schuur worden gehaald.
   We hadden onze ouders wel verteld dat we naar de Lemelerberg wilden, maar geen details.
   Direct na het middageten fietsten we naar Dalfsen, over de Vechtbrug, langs kasteel Rechteren, door Dalmsholte, naar de top van de Lemelerberg, naar “Restaurant Stegeman”, tot het steile voetpad, waar ’s winters ook geskied werd.
   Om de beurt reden we, zonder te trappen, dat pad af. Dat was spannend.
   De laatste rit had ik beter kunnen vergeten. Tijdens de rit kwam het voorwiel in het mulle zand terecht. Ik kon het fietsstuur niet meer vasthouden en "sloeg met de fiets over de kop".
   Gelukkig liep dat goed af. Althans met mij, maar in het voorwiel zat een flinke slag. Fietsen kon niet meer.
   We liepen naar het restaurant en vroegen daar of we even naar huis mochten bellen. Dat mocht.
   Ik sprak met mijn moeder en vertelde wat er was gebeurd. Ook over haar fiets. Ik hoorde haar toen de naam van mijn vader roepen. Pa zei dat Tonnie en Jaap direct naar huis moesten komen en dat ik op hem moest wachten. Hij zou op de brommer komen.
   Na een “lang half uur” wachten zag ik in de verte een lange, leren jas en een brommer (NSU Quickly) komen. Ik was echt een beetje bang voor de reactie van mijn vader.
   Hij stopte, keek mij onderzoekend aan, maar was niet boos. Hij zei nog wel dat Ma erg verdrietig was.
   Daarna bekeek Pa de grote slag in het voorwiel, nam de fiets als een veldrijder op de schouder en ging op het zadel van de brommer zitten. Ik moest achterop en het achterwiel van de fiets stevig vasthouden. “Niet loslaten” was zijn opmerking.
   Hij reed langzaam de Lemelerberg af, maar daarna gaf hij “vol gas”.

Lemelerberg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen