Pagina's

04-12-15

Zwarte Piet houdt stand op het platteland. Belachelijk toch zo'n kop in de krant?

'Zwarte Piet'.
Het is nog steeds een moeilijk onderwerp voor mij.

Al vanaf het begin was ik doodmoe van dat gezeur over Zwarte Piet.
Het is een volwassenendiscussie geworden, waaraan de media (in alle vormen) volop aan heeft meegedaan.

Ik snap wel dat sommige mensen zich gekwetst (kunnen) voelen, maar bij mij is nooit de gedachte opgekomen om hen met een Zwarte Piet dwars te (willen) zitten, te kwetsen, of te discrimineren.

Voor mij is Zwarte Piet altijd iemand geweest die bij een traditie hoort.
Als iemand die bij een kinderfeest, het sinterklaasfeest, hoort.
Was dat niet zo, dan was ik nooit, maar dan ook nooit, een Zwarte Piet geworden.

Mijn mening over Zwarte Piet is enkel versterkt met al dat gedoe, want gedoe is het.

Zwarte Piet hoort erbij.
Bij het kinderfeest.
Bij het sinterklaasfeest.
En dat feest moet blijven.

Voor mij mag Zwarte Piet een ander fantasiefiguur worden, als hij of zij maar door de kinderen en/of algemeen wordt erkend.


Nog even deze opmerking:

Op onnozel commentaar uit de VS zit ik heus niet te wachten.


2 opmerkingen:

  1. Ooit gehoord van Koebel-Nancy? Ik niet.
    'k Las in de krant dat de Nederlandse veganiste Nancy Holten (41) door de Zwitsers wordt verguisd vanwege haar strijd tegen traditionele koebellen en kerkklokken.
    Zij krijgt geen Zwitsers paspoort, omdat haar dorpsgenoten in Gipf-Oberfrick (bij Basel) dat in een referendum (144 tegen, 48 voor) zo hebben besloten.
    Een referendum!
    Lijkt mij een goed idee voor de Zwartepietkwestie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Praten over Zwarte Piet. Eigenlijk te gek voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen